09.05.2016, Vladimír Klaus, navštíveno 3692x
Dlouho očekávaná kniha o grafickém designu mě velmi příjemně překvapila. Důvodů je více. Jednak jsem Petra Staníčka vůbec neznal, a ani z ukázek knihy na webu jsem si nebyl jistý, zda kniha bude stát za to. I když možná víc než ukázky mě "zaujal" jeho tehdejší web, který byl opravdu příšerný (z pohledu roku 2016) a hlavně neaktualizovaný snad 8 let. Říkal jsem si, jak takový člověk může psát o tom, jak dělat web. Naštěstí šlo jen o pověstnou kovářovu kobylu. I web má už nyní velmi pěkný, a hlavně obsah knihy mě opravdu nadchnul. Nepamatuji, kdy naposledy jsem si z 300stránkové knihy napsal 7 stránek poznámek a navíc ji skoro celou podtrhal. Ale pěkně popořadě...
Kniha je rozdělena na 3 hlavní části. První je spíše obecné vyjasnění rolí - uživatel, zadavatel, designér. Tedy kdo by se k čemu měl nebo neměl vyjadřovat, kdo o čem rozhoduje, pro koho a podle koho by se web měl tvořit atd. Možná se vám to zdá nepodstatné, ale opak je pravdou. Každý z nás jistě zažil, že o rozhraní webu rozhodovala celá firma nebo se dělaly zásahy do aplikace kvůli 2 nespokojeným zákazníkům. A to není dobré.
Zásadní je druhá část, která se věnuje správnému postupu při návrhu a tvorbě webu. Začíná to velmi dobře popsaným a vysvětleným dotazníkem (nebo spíše podklady k vytvoření takového dotazníku), který by měl klient vyplnit na samém začátku jednání o projektu. Pokračuje to návrhem cílových skupin, obchodního modelu, systému schvalování, testování, řešení marketingových strategií, výběru technologií, technické podpoře atd. Je toho opravdu hodně, ostatně tato část zabírá 150 stran. Opět (pokolikáté už) se také velmi zásadně potvrzuje, jak důležité je zadání, pokud možno podrobné a dotažené ze všech stran. Během čtení jsem se musel usmívat při vzpomínce na ty "klienty", kteří zadání odmítali připravit, nebyli schopni se na něm ani podílet nebo ho dokonce zpochybňovali. A také jak psal Jerry Tvrdek: Budete dosahovat mizerných výsledků, pokud si necháte líbit mizerná zadání.
Poslední část se věnuje vizuálnímu designu. Nejprve něco málo o tom, jaká omezení ze strany uživatelů či technologií na nás číhají, jak problematická bývá oborová zaslepenost a že méně je více. A pak už klasická témata - ovšem opět podrobně rozpitvána - jak se to má s Homepage, jak používat kontrast, jak na barvy a palety (viz též autorův skvělý nástroj Paletton), no a pak obrázky, multimédia, písmo, typografie a také dost záludné formuláře.
Kniha má velmi strohou grafickou úpravu, což není na škodu, spíše naopak, je vylepšena dost crazy obrázky, a co mě velmi potěšilo, že snad neobsahuje žádný překlep či gramatickou chybu. Tady korektor odvedl skvělou práci!
Rozhodně musím závěrem podotknout ještě jednu věc - v knize se v 99 % případů píše o webu, ale jsem si jistý (a mám praxí ověřené), že naprostá většina toho platí i pro desktopové programování, jinou IT činnost nebo dokonce i projekty, které s počítači nemají nic společného.
Knihu bych proto doporučil v podstatě úplně každému, kdo chce projekty, ať už jako realizátor nebo zadavatel, posunout na mnohem lepší úroveň.