28.05.2016, Vladimír Klaus, navštíveno 1980x

Knihy
Osobní rozvoj

Prodávat je lidské, Daniel H. PinkToto je již 3. kniha, kterou jsem od Daniela Pinka četl a opět se jednalo o velmi příjemné a zajímavé čtení. V zásadě jde o to, že ať už děláte cokoliv, většinou "něco" prodáváte. Někdy produkt, zážitek, jindy sebe, své služby nebo jen svůj názor, kterým na někoho působíte nebo se ho dokonce snažíte přesvědčit.

Moc pěkně osvětluje, v čem se dnešní doba liší (z pohledů prodávání) od dob dřívějších. Ten hlavní, ale opravdu významný rozdíl je v tom, že zákazník bývá velmi poučený, může si třeba o produktu nebo vašich názorech leccos zjistit na internetu, sociálních sítích, v porovnávačích. Proto klade náročnější otázky a nenechá se tak často opít rohlíkem. Zkrátka role prodávajícího a kupujícího se vyrovnaly a uzavření obchodu není tak jednoduché, jako bývalo.

V knize je řada zajímavých myšlenek, rad i postřehů, často podložených různými sociologickými výzkumy. Moc se mi líbí třeba toto: "Nejúčinnější způsob ovlivňování ostatních, je najít problémy, o kterých nemusí vůbec vědět". A pokud toto již, byť nevědomky, praktikujete, určitě mi dáte za pravdu, že to funguje. Ale abyste to mohli dělat, musíte toho druhého pochopit, zajímat se o jeho problém, projekt apod. Zkrátka, jak píše na jiném místě - Současný svět trestá fixní dovednosti a oceňuje elastické.

V závěrečné části se pak autor věnuje tomu, jak prezentovat (možností je opravdu mnoho a kniha nabízí jasné stručné rady a postupy, na kterých si to vyzkoušet), proč a jak při jednáních improvizovat, ale hlavně sloužit. Pokud nabídnete zákazníkovi, dítěti nebo třeba zaměstnavateli něco, co opravdu potřebuje, co mu pomůže, tedy posloužíte mu či vyřešíte jeho problém, rád si to od vás "koupí". A co je ještě lepší - bude se vracet.

Tuto knihu tedy mohu s klidným srdcem doporučit. Jediné, co mě zaráží, je poněkud cirkusová obálka, jejíž podivnost praští do očí a to nejen při porovnání s moc pěkným originálem.