08.03.2018, Vladimír Klaus, navštíveno 5930x
Problémy s mailovou službou Seznamu se táhnou již delší dobu, byla o tom napsána řada článků, dotazů, stížností. Bohužel nikdy nebylo jednoznačně uvedeno a vysvětleno, v čem je problém nebo služba opravena. Sice čas od času e-maily na Seznam chodily bez problému, ale někdy se to týkalo zase jen některých adres. Jindy za to mohl Microsoft, když nějaká nová nastavení Seznamu zatím nezískala dostatečnou reputaci...
To často vedlo k tomu, že jsem klientům a známým doporučoval zvolit "lepší" a hlavně modernější e-mail, tedy třeba G-mail, Outlook.com nebo alespoň nějakou službu, se kterou podobné problémy nejsou (centrum.cz, post.cz apod.).
To ale nebylo perspektivní řešení, protože maily u Seznamu využívá ohromné množství lidí i firem a je zájmu každého, aby jim e-maily chodily. Takže co s tím? Pokud máte Office 365 a přiřazujete svoji doménu, je k dispozici průvodce, který vám poradí, jak nastavit DNS. Proč je to důležité pro řešení naší situace se dozvíte dále.
Správné DNS záznamy
Při přiřazování vlastní domény k Office 365 vám bude nabídnuta řada záznamů pro DNS, které pak po zadání mohou vypadat nějak takto.
Co jednotlivé položky znamenají:
- První A záznamy jsou jasné a patří k webu, s e-maily nemají nic společného
- Záznam MS=msXXXXXXXX slouží k ověření domény
- Záznam s typem MX odkazuje na mailovou službu
- Autodiscover záznam pak umožní automatickou konfiguraci e-mailové služby, pokud zadáte jméno a heslo do Outlooku
- SPF záznam umožňuje administrátorům určit, které počítače mohou odesílat poštu z dané domény - pro tento případ zásadní položka
Pokud toto vše nastavíte, měl by e-mail fungovat spolehlivěji. Jenomže občas se to stejně zadrhne a to s velmi divnou, resp. zavádějící hláškou. A zvláště zavádějící pro nepoučené uživatele.
Začnete mít podezření, že jde jen o některé adresy (když na jiné posílat lze), tedy že majitel adresy nastavil nějaká pravidla nebo že už se zase projevily nějaké problémy u Seznamu. V tomto případě jsem ale zjistil, že oba problematické případy souvisely s přeposíláním mailů. Tedy já pošlu e-mail na nějakou (libovolnou) adresu a u ní je nastaveno přesměrování na adresu u Seznamu.
Úprava DNS záznamů
Hledáním (viz odkazy níže) a reálným testováním jsem dospěl k řešení, které daný problém opravdu vyřeší. Nejprve to hlavní - vyjasnění oné zavádějící hlášky. Cituji technickou podporu Seznamu: "Uvedené hlášení znamená, že zpráva k nám dorazila z jiného SMTP serveru, než z jakého byla ve skutečnosti zaslána, a je tak považována za podvrženou."
No a přesně to se stane při přeposílání mailu. Seznam to má tak bohužel nastavené a jak sami uvádějí, jde o jednu z důležitých antispamových ochran. Dle jejich technické podpory a v kombinaci s informacemi týkající se SPF dospějete k situaci, která funguje - snížíte nastavení, které definuje restrikce při odesílání e-mailů, tedy z "-all" (negativní pravidlo) uděláte "?all" (neutrální pravidlo).
v=spf1 include:spf.protection.outlook.com ?all
Co to reálně znamená? Pomocí negativního pravidla říkáte, že cokoliv, co se bude odesílat z jiné domény, než je uvedená, bude považováno za nedůvěryhodné. Pomocí neutrálního pravidla nedůvěryhodnost snížíme a budeme doufat, že server na straně příjemce nebude moc protestovat.
Samozřejmě je třeba dodat, že u Seznamu doručování zlobí právě proto, že si na SPF hrají. Jiní poskytovatelé to zřejmě ignorují, a proto jim doručování chodí bez problémů, i když používáte "-all".
Závěr
Nejsem odborník na e-maily, abych hodnotil, zda je uvedené opatření ze strany Seznamu dobré nebo ne. Prostě to tak mají a je třeba s tím počítat. E-mail je sice stará služba a měla by být spolehlivá i bez podobných vychytávek a nastavení, ale díky všem modernizacím, spamu a dalším podvodným akcím je třeba přijmout fakt, že tomu tak není nebo nemusí být. A to se týká i vlastního doručování. Nikdy nespoléhejte na to, že e-mail na cílovou adresu 100% dorazí.
Zdroje: