03.07.2021, Vladimír Klaus, navštíveno 1480x
V tomto díle si krátce řekneme něco o použití tlačítka FX neboli aplikaci efektů na dané zvuky. Je to vlastně systém, pomocí kterého se dají zvuky různě modifikovat, takže nejste omezeni pouze na vestavěné zvuky/vzorky nebo přesnou podobu vzorků, kterou sami nahrajete.
Melodické zvuky
Začneme tím úplně zásadním, tedy sound + 1. To je jakýsi základní nástroj (vzdáleně připomínající kombinaci klavíru a kytary - pokud někdo ví, co to je, prosím pošlete mi e-mail, doplním to sem - v žádných zdrojích jsem typ nástrojů zatím nenašel), na kterém si to všechno ukážeme. Dále je třeba připomenout, že jak vestavěný zvuk, nebo případně pořízená nahrávka do slotů 1-8, je v zásadě mollová stupnice. Když to hodně zjednoduším, tak jde o tóny A-B-C-D-E-F-G-H. A jak se v odkazovaném článku píše, A-moll, je totéž jako C-dur (pouze bílé klávesy), jen se začíná na jiném tónu. To si později ukážeme, jak se toho dá využít... Opakovaně jsem si toto zkoušel při současném hraní PO-33 a Yamaha A50, abych se ujistil, že sem nepíšu úplné hlouposti. ;-)
S každým tónem/nástrojem se dá provést až 6 modifikací, a to pomocí hlavní volby FX a pak knoflíků A a B. Nejprve se tedy opakovaným stiskem tlačítka FX přepínáme mezi typy modifikací: 'ton', 'Flt' a 'tri':
ton = Tone => výška a hlasitost
-
- A: výška - celý zvuk (ať už vestavěný nebo nahraný) může být posunut (frekvenčně) nahoru nebo dolů, na displeji se objevuje Ptc (Pitch)
- B: hlasitost - hlasitost daného zvuku je možné nastavit nezávisle od hlavní hlasitosti, na displeji se objevuje VoL (Volume)
Flt = Filter => filtr
-
- A: odříznutí - pomocí tohoto ovládacího prvku se zvuk prohání ‘low-pass’ filtrem až ‘high-pass’ filtrem, případně žádným filtrem, pokud je ovládací prvek uprostřed. Na displeji se tedy objevuje: LPF, noF a HPF. A opět, co to je low/high-pass filtr si povíme někdy příště. Při některých nastaveních a některých zvucích se výsledný zvuk zcela ztratí!
- B: rezonance - ovládací knoflík ovlivňuje rezonanci filtru/zvuku, což reálně znamená, že je zvuk buď 'utlumený' nebo hodně 'šťavnatý/jasný'. Na displeji se objevuje rES (Resonance). U některých nástrojů nemusí být efekt vůbec patrný, což je bohužel případ právě zde používaného nástroje/zvuku č. 1, mnohem jasnější je to u zvuku č. 2 nebo u většiny bicích
tri = Trim => oříznutí
-
- A: začátek- začátek daného zvuku/řezu; použití je zde především u bicích samplů, což bude vysvětleno později, ale funguje i u melodických zvuků
- B: délka - délka daného zvuku/řezu; použití je zde především u bicích samplů, což bude vysvětleno později, ale funguje i u melodických zvuků
Bicí samply
U bicích samplů si nastavíme třeba sound + 5. Je třeba si uvědomit, že i když u bicích má každé tlačítko speciální zvuk (jiný typ bicích), i zde fungují výše uvedené efekty (Tone a Filter) úplně stejně, tedy ovlivňují celý vybraný zvuk = kompletní sadu všech bicích.
Také zde velmi pěkně vynikne použití filtru a to jak nastavení odříznutí nebo rezonance.
I oříznutí zde dává větší smysl, protože z daného vzorku - ať již existujícícho nebo nahraného se dá vybrat jen ta správná část. A tady pochopitelně platí, že se nastavením (ořezem) ovlivňuje pouze daný zvuk, ne celá sada bicích!
Zdroje: