Mozek v kondici, David Perlmutter

6. 3. 2017, Vladimír Klaus, přečteno 807x

Knihy
Osobní rozvoj

Mozek v kondici, David PerlmutterTrochu nezvyklá kniha, jejíž nákup jsem odkládal. Ovšem již od prvních stránek se ukázalo, jak skvělá volba to byla, protože informace, které přináší jsou opravdu výjimečné. Ano, je na můj vkus trochu víc odborná, než by bylo třeba, ale to je spíše moje chyba, že se o podobné záležitosti, ať už z hlediska lékařského nebo výživového nezajímám natolik, abych se v problematice lépe orientoval.

Jak už napovídá název i podtitul, to, jak nám funguje (nejen) mozek, je z velké části dáno tím, co máme ve střevech. Tedy co jíme, pijeme, co naopak vynecháváme, jaké prášky do sebe cpeme a bohužel i co si v tomto směru neseme třeba již z dávného dětství, čím jsme se nakazili, jak často jsme brali antibiotika apod.

Zcela šílené jsou pak závěry dalších a dalších výzkumů, jak působí obyvatelé střev na různé nemoci a problémy, které máme. Počínaje špatnou náladou, přes migrény, až po depresi, ale také autizmus, demenci, cukrovku, ADHD, Alzheimerovu i Parkinsonovu nemoc, roztroušenou sklerózu i další autoimunitní nemoci. A "překvapivě" jsou tyto civilizační choroby mnohem více zastoupené ve "vyspělých západních" společnostech. Máme všeho dost, cpeme se nezdravými věcmi, cukrem (nebo jeho nezdravými umělými náhražkami), nemáme pohyb, ale na všechno máme zázračné pilulky, včetně antibiotik, které stále častěji nezabírají (proč asi?). To vše je dále podporováno (byť asi ne vždy úmyslně) lékaři, farmaceutickými výrobci, médii, amatérskými doporučeními atd.

Kniha je rozdělena do třech hlavních částí:

  • Seznamte se se sto biliony svých přátel
  • Bakterie v ohrožení
  • Program pro zdravý mikrobiom

První dvě části jsou nesmírně zajímavé a mohl bych zde napsat další desítky odstavců, kdyby to chtěl všechno pojmout. Poslední je už hodně založena na různých často domácích receptech, doporučených jídlech apod. A pokud jste jako já, tak toto budete dodržovat, připravovat pikantní nálev nebo kvašeného lososa či si dokonce vařit asi jen těžko. Ale i bez toho můžete z knihy načerpat tolik inspirace, jak změnit jídelníček a celkově se posunout ke zdravějšímu životnímu stylu, že nebudete vědět co dřív. Třeba více pohybu, kvalitní probiotika, více vlákniny, kvašené zelí, kefír, ale i třeba černou kávu nebo červené víno. Ovšem všeho přiměřeně! :-)

A také doporučuji občas navštívit i autorův web a trochu si rozšiřovat obzory:

"So, yes, do your best to eliminate sugar. But don’t replace it with artificial sweeteners. Your 100 trillion microbial friends living in your intestines won’t be happy with this choice and you may well pave the way for the very health conditions you’re trying to avoid."